====== Autodiagnose ====== De [[..:injectiecomputer]] (ook wel ECU) is voorzien van een autodiagnose die, ook na afgezet contact, tijdelijk en permanente storingen opslaat die zich voor kunnen doen tijdens het rijden. Twee codes welke altijd aanwezig zijn betreffen code 12 en code 11. Deze codes geven respectievelijk de start en stop van het proces aan. ===== Injectiecomputer uitlezen ===== Voor het uitlezen heeft Citroën verschillende testapparatuur gehanteerd, zowel digitaal als analoog. Bij het uitlezen met een testapparaat gaat er een lampje op het apparaat knipperen, ditzelfde geknipper is ook in de auto op het dashboard waar te nemen. Het geknipper moet als volgt geïnterpreteerd worden: * voorbeeld: code 43 * 4x knipperen in vaste frequentie, lange pauze, 3x knipperen in vaste frequentie. De codes worden per stuk afgegeven. Als het geknipper dus is gestopt dan moet de volgende code weer handmatig worden opgeroepen. Bij het uitlezen wordt als eerste code 12 uitgegeven en aan het einde van de procedure zie je code 11. Als hier geen code tussen zit is er geen storing aanwezig. ==== Niet-gedocumenteerde methoden ==== Het aflezen van de storingscodes is ook mogelijk zonder testapparaat, met behulp van de controlelamp op het dashboard: * Sluit een losse draad van ca. 2.5 m aan op de diagnosestekker van de auto. * Houd deze draad 3-4 seconden tegen de massa (bv aansteker). * Kijk naar het knipperen van de controlelamp op het dashboard. * Als de lamp niet reageert bovenstaande handeling herhalen. Daarnaast is er nog een methode die in combinatie met een beperkt aantal contactsloten lijkt te werken. Tussen de "M" en de "D" stand zit in een aantal gevallen een "dood" stuk. Dit is als volt te testen * Plaats de contactsleutel in stand "M". * Draai nu de contactsleutel stukje bij beetje door naar "D" en stop direct met draaien als de controllelampen op het dashboard uit gaan. * Zijn de controllelampen aan gebleven en is de motor gestart dan gaat deze uitleesmethode niet werken. Zijn alle lampen nog steeds uit en is de motor niet gestart dan heb je dit "dode" stuk in je contactslot. * Om het uitlezen te beginnen draai je het contactslot opnieuw naar "M". * Draai nu het contactslot opnieuw naar het "dode" stuk en houdt de sleutel daar gedurende 3-4 seconden (de motor mag dus niet starten en de controlelampen moeten uit zijn!) * Laat de sleutel nu los zodat deze terugvalt naar "M" * Kijk naar het knipperen van de controlelamp op het dashboard. * Als de lamp niet reageert bovenstaande handeling herhalen. ===== Storingscodes ===== Onderstaand de verschillende codes. Let goed op welk type en merk injectiecomputer het gaat. Veel codes komen overeen maar er zijn er ook die dubbel gebruikt worden met verschillende betekenissen. (1) = Bosch Mono-Jetronic type A 2.2 \\ (2) = Magneti Marelli G6 11 \\ (3) = Bosch Mono-Motronic type MA 3.0 \\ (4) = Bosch Motronic type MP 3.1 (multipoint-injectie) ([[uitvoeringen:AX GTI]]) \\ ==== Code 11 (1, 2, 3) ==== Einde van de test ==== Code 12 (1, 2, 3) ==== Begin van de test ==== Code 13 (1) ==== Luchttemperatuur ^ Plaatsing onderdelen ^ Controles ^ Computerstekker ^ Aansluitkast ^ Aansluiting ^ Waarden ^ Noodfunctie ^ Ernstig ^ | [[onderdelen:Luchttemperatuur sonde]] (in verstuiverhuis) | ohmmeter | Losgenomen | 14-25 of 6 | FIXME afbeelding | Bij -10ºC \\ R = 8200Ω-11000Ω \\ Bij +20ºC \\ R = 2250Ω-2750Ω \\ Bij +50ºC \\ R = 760Ω-910Ω | Ja | Nee | ==== Code 13 (2, 3) ==== Luchttemperatuur ==== Code 14 (1) ==== Koelwatertemperatuur ^ Plaatsing onderdelen ^ Controles ^ Computerstekker ^ Aansluitkast ^ Aansluiting ^ Waarden ^ Noodfunctie ^ Ernstig ^ Inductiecode ^ | [[onderdelen:Watertemperatuur sonde]] (op waterafvoerhuis) | ohmmeter | Losgenomen | 2-25 of 6 | FIXME afbeelding | Bij -10ºC \\ R = 8200Ω-11000Ω \\ Bij +20ºC \\ R = 2250Ω-2750Ω \\ Bij +80ºC \\ R = 290Ω-370Ω | Ja | Nee | 31 | ==== Code 14 (2, 3) ==== Koelwatertemperatuur ==== Code 21 (1) ==== Stationaire regeling ==== Code 21 (2, 3) ==== Potmeter gasklep ==== Code 22 (2, 3) ==== Stappenmotor ==== Code 31 (1, 2, 3) ==== Automatische aanpassing mengselregeling ==== Code 33 (1) ==== Potmeter gasklep ==== Code 33 (2) ==== Absolute-druksensor ==== Code 41 (1) ==== Signaal motortoerental Code 41 wordt anders opgeslagen in het computergeheugen dan de overige codes: * wordt gewist zodra de computer het signaal van het motortoerental opvangt (primair circuit ontsteking); * verschijnt zodra de motor stopt Gebruik van code 41: *1e geval: Als de motor aanslaat: deze storing negeren. * 2e geval: Als de auto niet aanslaat: * Code 12 oproepen (aan massa schakelen gedurende 3-4 seconden). * De startmotor 10 seconden in werking stellen, dan de sleutel loslaten, maar het contact aanlaten. * De storingscodes oproepen (aan massa schakelen gedurende 3-4 seconden). * Als code 41 verschijnt, de ontsteking controleren. * Als code 41 niet verschijnt, betekent dit dat de ontsteking goed functioneert. ==== Code 41 (2) ==== Toerensensor ==== Code 42 (2) ==== Verstuiver ==== Code 45 (2) ==== Bobine 1-4 ==== Code 51 (1, 3) ==== Lamdasonde ==== Code 52 (1, 2, 3) ==== Mengselregeling ==== Code 53 (1, 2, 3) ==== Voedingsspanning en accu ==== Code 54 (1, 2, 3) ==== Computer ==== Code 57 (2) ==== Bobine 2-3 ===== Storingen wissen ===== Als je oude storingen wilt wissen kun je 3 dingen doen. * De accu loskoppelen voor een paar minuten * De ECU loskoppelen voor een minuut * De uitleesprocedure volgen waarbij de tijd (3-4 seconden) vervangen wordt voor 20 seconden. Het voordeel van de laatste oplossing is dat ALLEEN de storingen verdwijnen. De ECU behoudt zijn verdere waardes en staat bij eerste keer weer starten niet een noodloop/inleerprocedure. ===== Bronnen ===== [[:Werkplaatshandboeken]]