De injectiecomputer (ook wel ECU) is voorzien van een autodiagnose die, ook na afgezet contact, tijdelijk en permanente storingen opslaat die zich voor kunnen doen tijdens het rijden.
Twee codes welke altijd aanwezig zijn betreffen code 12 en code 11. Deze codes geven respectievelijk de start en stop van het proces aan.
Voor het uitlezen heeft Citroën verschillende testapparatuur gehanteerd, zowel digitaal als analoog.
Bij het uitlezen met een testapparaat gaat er een lampje op het apparaat knipperen, ditzelfde geknipper is ook in de auto op het dashboard waar te nemen.
Het geknipper moet als volgt geïnterpreteerd worden:
De codes worden per stuk afgegeven. Als het geknipper dus is gestopt dan moet de volgende code weer handmatig worden opgeroepen. Bij het uitlezen wordt als eerste code 12 uitgegeven en aan het einde van de procedure zie je code 11. Als hier geen code tussen zit is er geen storing aanwezig.
Het aflezen van de storingscodes is ook mogelijk zonder testapparaat, met behulp van de controlelamp op het dashboard:
Daarnaast is er nog een methode die in combinatie met een beperkt aantal contactsloten lijkt te werken. Tussen de “M” en de “D” stand zit in een aantal gevallen een “dood” stuk. Dit is als volt te testen
Onderstaand de verschillende codes. Let goed op welk type en merk injectiecomputer het gaat. Veel codes komen overeen maar er zijn er ook die dubbel gebruikt worden met verschillende betekenissen.
(1) = Bosch Mono-Jetronic type A 2.2
(2) = Magneti Marelli G6 11
(3) = Bosch Mono-Motronic type MA 3.0
(4) = Bosch Motronic type MP 3.1 (multipoint-injectie) (AX GTI)
Einde van de test
Begin van de test
Luchttemperatuur
Plaatsing onderdelen | Controles | Computerstekker | Aansluitkast | Aansluiting | Waarden | Noodfunctie | Ernstig |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Luchttemperatuur sonde (in verstuiverhuis) | ohmmeter | Losgenomen | 14-25 of 6 | afbeelding | Bij -10ºC R = 8200Ω-11000Ω Bij +20ºC R = 2250Ω-2750Ω Bij +50ºC R = 760Ω-910Ω | Ja | Nee |
Luchttemperatuur
Koelwatertemperatuur
Plaatsing onderdelen | Controles | Computerstekker | Aansluitkast | Aansluiting | Waarden | Noodfunctie | Ernstig | Inductiecode |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Watertemperatuur sonde (op waterafvoerhuis) | ohmmeter | Losgenomen | 2-25 of 6 | afbeelding | Bij -10ºC R = 8200Ω-11000Ω Bij +20ºC R = 2250Ω-2750Ω Bij +80ºC R = 290Ω-370Ω | Ja | Nee | 31 |
Koelwatertemperatuur
Stationaire regeling
Potmeter gasklep
Stappenmotor
Automatische aanpassing mengselregeling
Potmeter gasklep
Absolute-druksensor
Signaal motortoerental
Code 41 wordt anders opgeslagen in het computergeheugen dan de overige codes:
Gebruik van code 41:
Toerensensor
Verstuiver
Bobine 1-4
Lamdasonde
Mengselregeling
Voedingsspanning en accu
Computer
Bobine 2-3
Als je oude storingen wilt wissen kun je 3 dingen doen.
Het voordeel van de laatste oplossing is dat ALLEEN de storingen verdwijnen. De ECU behoudt zijn verdere waardes en staat bij eerste keer weer starten niet een noodloop/inleerprocedure.